نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل

| نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل | نرم افزار حسابداری | حسابداری | حمل و نقل | اتوبار | باربری |

نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل

| نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل | نرم افزار حسابداری | حسابداری | حمل و نقل | اتوبار | باربری |

حسابداری حمل و نقل بین المللی

حسابداری حمل و نقل

 سرفصل های اصلی مقاله حسابداری حمل و نقل بین المللی

  • مسائل حسابداری حمل و نقل بین المللی
  • تفاوت بین فعالیت کریری و فورواردری
  • حقوق شرکت کریر

در این مقاله می خواهیم موارد مربوط به حسابداری شرکت های حمل و نقل بین المللی را بررسی کنیم. حسابداری حمل و نقل مخصوصا در شرکت های حمل و نقل بین المللی اهمیت زیادی دارد زیرا این شرکت ها غالباً به عنوان یک شرکت مشارکتی یا هلدینگ اداره می شوند. بنابراین بسیار مهم است که در تجارت و حسابداری در حسابداری حمل و نقل آشنا شوید.

مهم‌ ترین نکته شروع هر کسب‌ و کار اطمینان از انجام صحیح امور حسابداری است. بخش حسابداری هر شغل حرف اول را در بقای آن حرفه می‌زند. همان‌ طور که می‌ دانید حرفه‌ ی حمل و نقل و باربری نیز مانند سایر مشاغل دارای انواع هزینه‌ها، برگ خریدها و  اسناد مالی مربوط به صدور بارنامه‌ ها است.
از آنجایی‌ که اصول ثانویه‌ حسابداری در برخی شغل ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین این نوع حسابداری نیز با سایر مشاغل دارای تفاوت‌ هایی می‌ باشد.

مسائل حسابداری حمل و نقل بین المللی

رسید انبار

در زمان ترخیص محموله های وارداتی در گمرکات کشور، این کالا متعلق به شرکت حمل و نقل است و پس از انجام تشریفات گمرکی، شرکت حمل و نقل بر اساس تعرفه انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی و با توجه به محل تخلیه (تهران، شهر های دیگر، مناطق آزاد) مالکیت محموله را از سیستم جامع امور گمرکی منتقل کرده و اصطلاحاً رسید انبار را به صاحب جدید محموله تحویل می دهد. دارایی ها و محاسبات مالیاتی و صورتحساب برای صاحب بار به عهده حسابدار حمل و نقل بین المللی است.

کریری

هر شرکت حمل و نقل با چندین کامیون قرارداد دارد که مسئولیت صدور اسناد حمل و نقل بین المللی و حسابداری آن ها را به عهده دارد. این موارد شامل موارد زیر است

حسابداری حمل و نقل
هر شرکت حمل و نقل با چندین کامیون قرارداد دارد
کارنه تیر

کارنه تیر در واقع یک سند حمل و نقلی معتبر در بین کشور های عضو اتحادیه TIR است. این سند را شرکت حمل و نقل بین المللی از اتاق بازرگانی خریداری کرده و توسط بخش صدور سناد شرکت مذکور تکمیل شده و به راننده کامیون داده می شود. این کارنه تیر دارای دو نوع 6 برگ و 14 برگ (اصطلاحاً 6 و 14 ووله) است. راننده ای که قصد دارد از کشور مبدا به کشور مقصد برسد اگر بار دربستی داشته باشد از هر گمرک و ایستگاه مرزی که عبور می کند یک برگ از کانه تیر بریده می شود. در حسابداری حمل و نقل، حسابدار مسئول امور مربوط به خرید کارنه تیر از اتاق بازرگانی و عملیات دریافت پول و قبض رانندگان است.

راه نامه بین المللی

راه نامه بین المللی (cmr) سندی رسمی است که طبق آن یک شرکت حمل و نقل کالا بیمه می شود. شرکت های مختلف خدمات بیمه بار را ارائه می دهند. شرکت حمل و نقل سیمر با هماهنگی آژانس های بیمه آن را صادر و بیمه می کند. روند رسیدگی به بیمه و دارایی ها و مالیات مهرهای صادر شده توسط شرکت حمل و نقل به عهده حسابداری حمل و نقل است.

cmr مخفف چیست؟ CMR مخفف Convention Merchandises Routiers است. یعنی قرارداد بین المللی حمل و نقل جاده ای کالا. راه نامه کامیون سندی غیر قابل معامله است که معمولاً در 6 تا 14 نسخه صادر می شود. 3 نسخه اصلی این سند توسط صادرکننده، حمل کننده و گیرنده کالا امضا می شود و بقیه در گمرکات ورود و خروج کشورهای بین المللی استفاده می شود.

فورواردری

فورواردری به مواردی گفته می شود که شرکت حمل و نقل با صاحبان کالا یا شرکت های تولید کننده قرارداد منعقد می کند و دیگر وظیفه صدور اسناد آن ها را ندارد و فقط موارد مربوط به آماده سازی و بارگیری کامیون است. حسابدار وظیفه تسویه حساب با صاحب محموله و دریافت پول از آن و همچنین پرداخت کرایه رانندگان و ثبت اسناد حسابداری حمل و نقل مربوط به آن را بر عهده دارد.

در تجارت بین الملل، کالا از طریق شرکت های واسطه حمل می شود. این شرکت ها با توجه به وظایفی که انجام می دهند به دو دسته تقسیم می شوند: Forwarder و Carrier. 

تفاوت بین فعالیت کریری و فورواردری

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که تفاوت فعالیت شرکت کریری با یک شرکت فورواردری چیست؟ در واقع وظیفه اصلی هر دو شرکت حمل کالا از یک کشور مبدا به مقصد دیگری در ازای دریافت دستمزد است. اما مسئولیت های شرکت های کریری بیش از فورواردری است. زیرا فورواردرها که به آنها کارگزار نیز گفته می شود، در واقع واسطه بین حامل و فرستنده یا گیرنده کالا هستند و شرایط و مقدمات حمل و نقل کالا را فراهم می کنند؛ اما آنها هیچ گونه مسئولیتی در قبال حمل و نقل فیزیکی کالا ندارند. از طرف دیگر کریری حمل و نقل قانونی کالا است و طبق قراردادی که با فرستنده کالا بسته است، مسئولیت حمل و نقل فیزیکی کالا را به طور کامل بر عهده گرفته است.

به عبارت دیگر، فورواردر یک شرکت یا شخص متخصص در زمینه حمل و نقل است که با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل ترکیبی، روش حمل و نقل کالا را برنامه ریزی می کند و اسناد را تهیه می کند و سایر تشریفات اداری را انجام می دهد. اما کریر نوعی حامل کالا نیز هست.

حسابداری حمل و نقل
مسئولیت های شرکت های کریری بیش از فورواردری است

حقوق شرکت کریر

طبق قوانین بین المللی، شرکت های حمل و نقل با فعالیت کریری، وظایف مسئولیت ها و حقوق خاصی دارند که به شرح زیر است:

شرکت حمل تنها بر اساس مفاد C.R.M مسئول پرداخت غرامت است. کنوانسیون و با مفاد کنوانسیون توسط فرستنده و گیرنده مطابقت خواهد داشت.

در صورت بروز حادثه ای خارج از محدوده اختیارات حامل که موجب عدم اجرای تعهد شود، حامل از پرداخت خسارت مصون خواهد بود.

Carrier فاقد مهر و موم شماره ای است که در صورت مغایرت در محتوای بسته های Akband یا ظروف، به همان روشی که از فرستنده دریافت شده است، به مقصد تحویل می شود.

اگر فرستنده با اظهار نظر غیر واقعی در مورد کمیت و کیفیت کالا موجب خسارت شود یا هزینه های اضافی و غیر معمولی را برای شرکت حمل کننده متحمل شود، باید آن را جبران کند.

حامل تا زمان دریافت اجاره و هزینه مربوطه نمی تواند به مالک اجازه تصرف کالا را بدهد.

اگر کامیون بیش از زمان تعیین شده منتظر بارگیری یا تخلیه است، مشتری باید هزینه توقف را پرداخت کند.

هزینه حمل و نقل در حسابداری


هزینه حمل و نقل

در این مقاله می خواهیم موارد مربوط به هزینه حمل و نقل در حسابداری را بررسی کنیم. حسابداری حمل و نقل اهمیت زیادی دارد. بنابراین بسیار مهم است که در تجارت و حسابداری به حسابداری حمل و نقل هم آشنا شوید.

تعریف حسابداری

تعاریف مختلفی برای حسابداری وجود دارد، حسابداری عبارت است از بررسی دقیق و جزئی تمام مراودات مالی یک کسب کار. حسابداری عامل اصلی بقای هر کسب‌ و کار و حرفه‌ای است. در واقع حسابداری زبان مشترک بین تمامی اشخاص و حرفه‌هایی است که با یکدیگر تعاملات مالی و اقتصادی دارند.

کلمه حسابداری اولین بار توسط پاچیولی در سال ۱۴۹۴ با عنوان ترازوتعادل در حساب‌ ها مطرح شد. کتاب پاچیولی یکی از منابع اصلی و مهم علم حسابداری از گذشته به‌ حساب می‌آید.

هزینه چیست؟

هزینه در واقع حسابی است که موقت و ماهیتاٌ بدهکار باشد. در این نوع حساب برخی از مخارجی که مصرف عینی دارند را در آن قرار می‌دهیم. مانند حقوق‌ها. همچنین بعضی از مصارف غیر عینی نیز در آن قرار می‌گیرد. مانند هزینه استهلاک دارایی‌ها. با این شیوه هزینه‌ها ثبت و طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع هزینه‌ها در حسابداری

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس نوع محل فعالیت است. همچنین بر اساس نظر مدیر مالی شرکت می باشد. اما به طور‌کلی برای بررسی حساب‌ها و اهمیت هزینه‌ها در حسابداری، میتوان دسته های زیر را در نظر گرفت.

  • هزینه عمومی و اداری
  • هزینه توزیع و فروش
  • هزینه مالی
  • هزینه استهلاک
  • هزینه حقوق و دستمزد

هزینه های توزیع و فروش 

  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه  انبار داری
  • هزینه  بازاریابی
  • هزینه بسته بندی
  • هزینه تبلیغات
هزینه حمل و نقل
انواع هزینه ها در حسابداری

انواع مختلف هزینه حمل و نقل

حمل و نقل به داخل

این عبارت به هزینه حمل و نقل مواد خریداری شده اشاره دارد که طبیعتاً بخشی از بهای مواد خریداری شده است و در سیستم دائمی در حساب کنترل موجودی بدهکار است.

حمل در داخل

به معنای انتقال مواد از انبار مواد اولیه به خط تولید است که به عنوان هزینه های سربار (تولید غیرمستقیم) در نظر گرفته می شود و بخشی از هزینه کالاهای تولیدی است و در حساب کنترل سربار بدهکار است.

حمل و نقل به خارج

این امر معمولاً برای حمل کالاهای فروخته شده استفاده می شود که بخشی از هزینه های عملیاتی (هزینه های توزیع و فروش) است و در حساب هزینه حمل و نقل کالاهای فروخته شده بدهکار است.

حسابداری شرکت‌های حمل و نقل

مهم‌ترین نکته شروع هر کسب‌ و کاری اطمینان از انجام صحیح امور حسابداری و مالی است. قسمت حسابداری هر حرفه حرف اول را در بقای آن شغل می‌ زند. همان‌طور که می‌دانید حرفه‌ی حمل‌ونقل و باربری نیز مانند سایر مشاغل ماهانه دارای انواع هزینه‌ها، برگ خریدها و  اسناد مالی مربوط به صدور بارنامه‌ها است. از آنجایی‌که اصول ثانویه‌ی حسابداری در برخی مشاغل با یکدیگر متفاوت است، بنابراین حسابداری شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با سایر مشاغل دارای تفاوت‌هایی است.

هزینه حمل و نقل
قسمت حسابداری هر حرفه حرف اول را در بقای آن شغل می‌ زند

ثبت سند هزینه‌ حمل و نقل در حسابداری

در شرایط توافق شده بین خریدار و فروشنده مشخص می شود که مسئولیت هزینه حمل‌ونقل کالا بر عهده کیست. اگر خریدار هزینه حمل و نقل را بپذیرد، کالا به صورت FOB (هزینه حمل و نقل به علاوه هزینه حمل و نقل به بندر) بندر مبدا فروخته می شود و اگر هزینه مذکور به عهده فروشنده باشد، کالا FOB بندر مقصد فروخته می شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط خریدار

اگر کالا به عنوان FOB مبدا خریداری شود، هزینه حمل‌ونقل توسط خریدار پرداخت می شود و به حساب خرید کالا واریز می شود.

به همین ترتیب، هزینه حمل‌ونقل برای خرید دارایی های ثابت در حساب دارایی مربوطه گنجانده شده است. در برخی از موسسات، هزینه حمل کالای خریداری شده برای فروش به مشتریان در حسابی به نام حمل بار یا حمل و نقل حفظ می شود و مانده این حساب به مبلغ خرید در حساب سود و زیان در پایان دوره مالی اضافه می شود.

در برخی موارد، فروشنده هزینه حمل‌ونقل را بر اساس توافق قبلی با خریدار می پذیرد و مبلغ پرداختی را به حساب اضافه می کند. اگر شرایط اعتباری تخفیف برای پرداخت زود هنگام را فراهم کند، تخفیف شامل هزینه حمل نمی شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط فروشنده

در مواردی که فروشنده هزینه حمل‌و‌نقل (مقصد بندر مقصد) را بپذیرد، هزینه حمل و نقل پرداخت شده توسط فروشنده به هزینه تحمیل یا هزینه حمل‌ونقل یا سایر موارد مشابه پرداخت می شود. مجموع این هزینه ها در مورد سود و زیان فروشنده به عنوان هزینه های فروش ذکر شده است.

اگر کالا به صورت بندر مبدأ FOB فروخته شود، در صورت پرداخت هزینه حمل‌ونقل توسط فروشنده، هزینه مذکور به حساب مشتری واریز می شود. بدیهی است، همانطور که قبلا ذکر شد، در صورت تعلق به تحقیق به پرداخت های قبل از موعد، تخفیف در رابطه با مقدار فاکتور پس از کسر هزینه حمل و نقل محاسبه می شود.

هزینه حمل و نقل
ثبت سند هزینه‌های حمل و نقل در حسابداری

نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل

نرم‌افزار حسابداری آنلاین شرکت حمل‌و‌نقل یکی از گزینه‌هایی است که بعضی از مدیران شرکت های باربری برای ثبت هزینه حمل و نقل و سازمان‌دهی کردن اطلاعات مالی و سال مالی‌های خود از آن استفاده می کنند.

اما نمی‌دانند که باید از چه نرم‌افزار‌هایی استفاده کنند زیرا در این رابطه اطلاعاتی ندارند. در این بازه‌های زمانی برای هر نوع کسب‌وکاری حسابداری امری واجب است. در واقع حسابداری یکی از مواردی است که می‌تواند به تداوم یک مجموعه کمک شایانی کند.

در حال حاضر اگر بخواهید به صورت دستی حسابداری را انجام دهید به طبع یکی از سخت‌ترین موارد است. پس در نتیجه برای راحتی و داشتن یک سیستم نظام یافته نرم‌افزارهای حسابداری مناسب‌ترین گزینه می‌باشد که باید برای آن بسیار دقت به خرج دهید و به نسبت نیاز خود اقدام به تهیه این سیستم ها کنید.

اگر به دنبال خرید یک نرم‌افزار مناسب و کارآمد برای حسابداری آنلاین شرکت خود هستید ما به شما نرم افزار دیجی باربری را پیشنهاد می‌کنیم. شما با این نرم‌افزار کلیه نیازهای خود را می‌توانید مرتفع کنید.

ثبت های حسابداری حمل و نقل

ثبت حسابداری

ثبت‌ حسابداری را می‌توان یکی از مهمترین قسمت‌های حسابداری دانست. فرقی نمی‌کند در کدام زیر شاخه حسابداری (حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی، حسابداری خدمات و …) فعالیت داشته باشید، در هر صورت ثبت اسناد حسابداری در فعالیت‌های شما نقش دارد.

در این مقاله، شما همه چیز را در مورد ثبت های حسابداری شرکت های حمل و نقل یاد خواهید گرفت، بنابراین بیایید با اصول شروع کنیم.

سند حسابداری چیست؟ 

شناخت اسناد مثبته اولین قدم در ثبت حسابداری است. این اسناد وقایع مالی را که باید ثبت شوند را توصیف می‌کند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد، نمونه ای از اسناد مثبته است.

سند حسابداری مفهوم دیگری است که باید از آن آگاه باشید. اسناد حسابداری برگه‌هایی است که اطلاعات مربوط به یک یا چند رویداد مالی را ارائه می دهد. اطلاعاتی که به عنوان ثبت حسابداری تنظیم می‌شوند از این اسناد حسابداری استخراج می‌شوند. سند حسابداری قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد اما اکنون در نرم افزار حسابداری انجام می‌شود.

ثبت سند حسابداری

ثبت اسناد حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین موارد حسابداری است، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند و در نهایت تمام امور حسابداری اشتباه گرفته می‌شود.

مهمترین هدف از سوابق حسابداری جمع آوری اسناد مالی و ایجاد نظم در آن‌ها است. یکی از اهداف ثبت اسناد حسابداری جلوگیری از تغییر، تحریف یا دستکاری این اسناد و جلوگیری از از بین رفتن این اطلاعات و اسناد است.

در غیر این صورت، یک کسب و کار ممکن است در زمینه مسائل مالیاتی با مشکلات اساسی روبرو شود. مجازات‌های مالی و غیرمالی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای یک واحد اقتصادی در این مورد ایجاد شود.

ثبت حسابداری
ثبت اسناد حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین موارد حسابداری است

ثبت سند هزینه‌ حمل و نقل در حسابداری

در شرایط توافق شده بین خریدار و فروشنده مشخص می شود که مسئولیت هزینه حمل‌ونقل کالا بر عهده کیست. اگر خریدار هزینه حمل و نقل را بپذیرد، کالا به صورت FOB (هزینه حمل و نقل به علاوه هزینه حمل و نقل به بندر) بندر مبدا فروخته می شود و اگر هزینه مذکور به عهده فروشنده باشد، کالا FOB بندر مقصد فروخته می شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط خریدار

اگر کالا به عنوان FOB مبدا خریداری شود، هزینه حمل‌ونقل توسط خریدار پرداخت می شود و به حساب خرید کالا واریز می شود.

به همین ترتیب، هزینه حمل‌ونقل برای خرید دارایی های ثابت در حساب دارایی مربوطه گنجانده شده است. در برخی از موسسات، هزینه حمل کالای خریداری شده برای فروش به مشتریان در حسابی به نام حمل بار یا حمل و نقل حفظ می شود و مانده این حساب به مبلغ خرید در حساب سود و زیان در پایان دوره مالی اضافه می شود.

در برخی موارد، فروشنده هزینه حمل‌ونقل را بر اساس توافق قبلی با خریدار می پذیرد و مبلغ پرداختی را به حساب اضافه می کند. اگر شرایط اعتباری تخفیف برای پرداخت زود هنگام را فراهم کند، تخفیف شامل هزینه حمل نمی شود.

قبول هزینه حمل و نقل توسط فروشنده

در مواردی که فروشنده هزینه حمل‌و‌نقل (مقصد بندر مقصد) را بپذیرد، هزینه حمل و نقل پرداخت شده توسط فروشنده به هزینه تحمیل یا هزینه حمل‌ونقل یا سایر موارد مشابه پرداخت می شود. مجموع این هزینه ها در مورد سود و زیان فروشنده به عنوان هزینه های فروش ذکر شده است.

اگر کالا به صورت بندر مبدأ FOB فروخته شود، در صورت پرداخت هزینه حمل‌ونقل توسط فروشنده، هزینه مذکور به حساب مشتری واریز می شود. بدیهی است، همانطور که قبلا ذکر شد، در صورت تعلق به تحقیق به پرداخت های قبل از موعد، تخفیف در رابطه با مقدار فاکتور پس از کسر هزینه حمل و نقل محاسبه می شود.

انواع مختلف هزینه حمل و نقل

حمل و نقل به داخل

این عبارت به هزینه حمل و نقل مواد خریداری شده اشاره دارد که طبیعتاً بخشی از بهای مواد خریداری شده است و در سیستم دائمی در حساب کنترل موجودی بدهکار است.

حمل در داخل

به معنای انتقال مواد از انبار مواد اولیه به خط تولید است که به عنوان هزینه های سربار (تولید غیرمستقیم) در نظر گرفته می شود و بخشی از هزینه کالاهای تولیدی است و در حساب کنترل سربار بدهکار است.

حمل و نقل به خارج

این امر معمولاً برای حمل کالاهای فروخته شده استفاده می شود که بخشی از هزینه های عملیاتی (هزینه های توزیع و فروش) است و در حساب هزینه حمل و نقل کالاهای فروخته شده بدهکار است.

ثبت حسابداری
ثبت حسابداری شرکت حمل و نقل

نکات ثبت حسابداری حمل و نقل

در مرحله اول، به عنوان یک حسابدار، باید فرآیند درآمد شرکتی را که در آن کار می کنید کاملاً شناسایی کنید. به عنوان مثال به منظور حمل بار مشتریان، شرکت حمل و نقل از رانندگان می‌خواهد بار را به مقصد برسانند. در طی فرآیند انتقال بار از فروشنده به خریدار، بارنامه باید صادر شود.

چه کسی پیش کرایه و پس از کرایه دریافت می کند؟

کرایه پیش پرداخت توسط فروشنده و پس از پرداخت توسط خریدار به راننده پرداخت می شود.

ارزش افزوده در این اسناد در بخش هزینه اداره راه پرداخت می شود. (اگر شرکت حمل و نقل مورد استفاده شما هر سه ماه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارسال کند. ارزش افزوده را به طلبکار حساب درآمد بدهکارید)

آیا حق بیمه، هزینه های مدیریت راه و هزینه پایانه متغیر است؟

شما طبق اسناد مثبتی که در اختیار دارید عمل می کنید.

پس کرایه

پس از دریافت هزینه حمل و نقل طبق توافق طرفین از خریدار حمل بار

پیش کرایه

بار را طبق توافق خریدار و فروشنده از فروشنده بار دریافت کنید بارنامه ها به طور جمعی از طریق شماره های ثبت شده در سازمان حمل و نقل و به صورت خام خریداری می شوند که توسط شرکت حمل و نقل پر می شود اگر بارنامه از بین رفت، نسخه آسیب دیده باید به اداره حمل و نقل گزارش شود. بارنامه ها بصورت جمعی پرداخت می شوند.

کدینگ حسابداری شرکت حمل و نقل

کدینگ حسابداری

در این مقاله می خواهیم یکی از مفاهیم حسابداری یعنی کدینگ حسابداری شرکت حمل و نقل را توضیح دهیم. کدینگ حسابداری یکی از مفاهیمی است که به طور گسترده در کسب و کارهای بزرگ استفاده می شود. هنگامی که در فرآیند حسابداری رویدادهای مالی زیادی وجود دارد و انواع مختلفی وجود دارد، عدم استفاده از کدینگ حسابداری می تواند منجر به بی‌نظمی شود.

کدینگ حسابداری

در یک تعریف آسان، کدینگ نوعی طبقه بندی حساب در حسابداری است. کدینگ حسابداری معمولاً به صورت درختی انجام می شود که متداول ترین روش است. در کدینگ حسابداری، دسته هایی برای حساب‌ها تعریف می شوند که دارای سطوح مختلف و کدهای متنوعی هستند و تعیین می کنند کدام شاخه و کدام زیرشاخه است.

این دسته‌‌بندی‌ها، شاخه‌ای کردن و کدگذاری حساب ها را کدینگ حسابداری می نامند. کدینگ در لغت به معنای شماره گذاری است و ترکیب آن با حسابداری به معنی رمزگذاری حساب ها در حسابداری است. در ادامه به سطوح مختلفی در کدینگ حسابداری و ساختار استاندارد آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن برای درک بهتر مفهوم کدینگ  باید انواع کدینگ در حسابداری و اهداف استفاده از آن را درک کنیم.

کدینگ حسابداری با استفاده از نرم افزار

نرم افزار حسابداری بهترین راه برای کدینگ حسابداری است. البته می توانید از نرم افزارهایی مانند اکسل یا حتی کدینگ روی کاغذ استفاده کرد، اما نرم افزارهای مالی به دلیل ویژگی ها و قابلیت‌های فراوان و همچنین امکان تغییرات گسترده در آنها، بهترین گزینه هستند و برای کدینگ حسابداری در نظر گرفته شده است. بعلاوه سرعت و دقت این کار با استفاده از نرم افزار حسابداری بیشتر خواهد بود.

کدینگ حسابداری
انواع کدینگ حسابداری

اهداف کدینگ

موضوع کدینگ حسابداری موضوعی خاص و قابل تأمل است که توصیه می شود از ابتدای حسابداری در هر مشاغلی مورد استفاده قرار گیرد. به این دلایل:

  • کدینگ حسابداری عملیات مالی را استاندارد کرده و آنها را در قالب خاصی ادغام می کند.
  • به ثبت وقایع مالی و صحت آنها و همچنین سرعت و دقت در پردازش آنها کمک می کند و خطاهای انسانی در تیم های حسابداری را به حداقل می رساند.
  • این امر در تهیه گزارش های دقیق مالی (مانند معاملات سه ماهه) بسیار کمک می کند و سرعت و دقت بیشتری به آن می بخشد.
    در نتیجه، کدینگ، تجزیه و تحلیل مالی برای سرمایه گذاری یا محاسبه دارایی ها به راحتی و بهتر از همیشه انجام می شود و قدرت تصمیم گیری تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی را بهبود می بخشد.

نکات مهم در مورد کدینگ

کدینگ حسابداری یک موضوع تخصصی است و باید توسط یک حسابدار خبره و باتجربه و مدیران مالی انجام شود. این مسئله بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی را برطرف و یا از آنها جلوگیری می کند، اما برای این اتفاق باید خود سیستم به درستی طراحی شود.

حسابداری شرکت‌های حمل و نقل

مهم‌ترین نکته شروع هر کسب‌ و کاری اطمینان از انجام صحیح امور حسابداری و مالی است. قسمت حسابداری هر حرفه حرف اول را در بقای آن شغل می‌ زند. همان‌طور که می‌دانید حرفه‌ی حمل‌ونقل و باربری نیز مانند سایر مشاغل ماهانه دارای انواع هزینه‌ها، برگ خریدها و  اسناد مالی مربوط به صدور بارنامه‌ها است. از آنجایی‌که اصول ثانویه‌ی حسابداری در برخی مشاغل با یکدیگر متفاوت است، بنابراین حسابداری شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با سایر مشاغل دارای تفاوت‌هایی است.

کدینگ حسابداری
سطوح کدینگ حسابداری

نرم افزار حسابداری شرکت حمل و نقل

نرم‌افزار حسابداری آنلاین شرکت حمل‌و‌نقل یکی از گزینه‌هایی است که بعضی از مدیران شرکت های باربری برای ثبت هزینه حمل و نقل و سازمان‌دهی کردن اطلاعات مالی و سال مالی‌های خود از آن استفاده می کنند.

اما نمی‌دانند که باید از چه نرم‌افزار‌هایی استفاده کنند زیرا در این رابطه اطلاعاتی ندارند. در این بازه‌های زمانی برای هر نوع کسب‌وکاری حسابداری امری واجب است. در واقع حسابداری یکی از مواردی است که می‌تواند به تداوم یک مجموعه کمک شایانی کند.

در حال حاضر اگر بخواهید به صورت دستی حسابداری را انجام دهید به طبع یکی از سخت‌ترین موارد است. پس در نتیجه برای راحتی و داشتن یک سیستم نظام یافته نرم‌افزارهای حسابداری مناسب‌ترین گزینه می‌باشد که باید برای آن بسیار دقت به خرج دهید و به نسبت نیاز خود اقدام به تهیه این سیستم ها کنید.

اگر به دنبال خرید یک نرم‌افزار مناسب و کارآمد برای حسابداری آنلاین شرکت خود هستید ما به شما نرم افزار دیجی باربری را پیشنهاد می‌کنیم. شما با این نرم‌افزار کلیه نیازهای خود را می‌توانید مرتفع کنید.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری نسبت به حسابداری به روش سنتی صرفه‌جویی در زمان است.

یک نرم‌افزار حسابداری قابلیت پردازش حجم بالایی از دیتاها را در کسری از ثانیه دارد و عموماً بخش زیادی از امور حسابداری را به‌صورت خودکار انجام می‌‌‌دهد.

امروزه نرم‌افزار حسابداری‌های زیادی وجود دارد که هرکدام از این نرم‌افزارها ویژگی‌های خاص خود را به همراه دارند. درنتیجه یکی از نکات مهم در انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری، متناسب بودن نسخه نرم‌افزار حسابداری با کسب‌وکار ما می­باشد.

یک نرم‌افزار باید از هر لحاظ دارای امنیت باشد تا از سرقت و یا تغییر اطلاعات کاربر به هر طریقی جلوگیری کند.

در کل می‌توان گفت هر شخصی می‌تواند متناسب با کار خود لیستی از ویژگی‌های موردنظر خود را تهیه کند و مطابق با آن به انتخاب یکی از نرم‌افزارهای حسابداری موجود بپردازد.

تیم توسعه‌دهنده دیجی باربری قادر به شخصی‌سازی و افزودن المان‌های موردنیاز کاربران خود برای آن‌ها هست.

نرم‌افزار حسابداری حمل و نقل دیجی باربری چه ویژگی هایی دارد؟

  • متصل به نرم‌افزار صدور بارنامه و ثبت خودکار بارنامه‌ها
  • مشاهده آنلاین وضعیت شرکت‌ها، سهامداران و متصدیان
  • ثبت بدهکاری و بستانکاری رانندگان و مشاهده گزارش‌ها مربوطه
  • تعریف و ثبت صاحبین کالای بدهکار و ارائه صورت‌حساب
  • افزایش نظم و بهره‌وری در شرکت
  • راه‌اندازی سریع و کاربری آسان
  • اعلام لحظه‌ای از بدهکاران و بستانکاران شرکت